لباس الیاف طبیعی چیست؟4 min read

الیاف طبیعی

لباس الیاف طبیعی چیست؟

لباس هایی که روزانه ما از آن ها استفاده می کنیم از الیاف طبیعی و مصنوعی تشکیل شده اند که کمتر کسی در هنگام خرید لباس به تفاوت بین الیاف طبیعی و مصنوعی دقت می کند و این عمر باعث می شود که ما لباس هایی خرید کنیم که مناسب بدن ما نباشند. ما در این مقاله نگارخانه هما به بررسی الیاف طبیعی و مصنوعی می پردازیم و مروری بر محصولات الیاف طبیعی مانند البسه می کنیم.

 

الیاف چیست؟

الیاف جمع کلمه لیف می باشد که اجزای سازنده تار و پود پارچه ها می شود و به دو دسته الیاف طبیعی و الیاف مصنوعی طبقه بندی می شوند.
الیاف مصنوعی همان طور که از نامشان پیدا است از مواد مصنوعی ساخته شده اند، که ممکن است پوست بدنمان به این مواد آلرژی داشته باشد و باعث بروز حساسیت شوند، زیرا از موادی مانند نایلون و پلی استر تشکیل شده اند که منشا نفتی دارند. در حالی که الیاف طبیعی تماما منشا طبیعی دارند و باعث هیچگونه مشکل حساسیتی نمی شوند. اگر شما هم با چنین مشکلاتی روبه رو هستید پیشنهاد می کنیم ادامه این مقاله را از دست ندهید.

 

الیاف طبیعی

الیاف طبیعی خود به سه دسته اصلی تقسیم می شوند که شامل الیاف طبیعی حیوانی، گیاهی و معدنی می شود.
الیاف طبیعی گیاهی از موادی مانند پنبه، کنف، کتان و سایر مواد گیاهی درست می شوند.
الیاف طبیعی جانوری نیز شامل موهر، پشم، کشمیر، ابریشم و سایر تولیدات جانوری می شود.
الیاف طبیعی گیاهی به این دلیل که ساختار طبیعی سلولز در آن باقی می ماند خصوصیات کشسانی و انعطاف خود را حفظ می کند و این خصوصیت باعث می شود تا لباس های تولیدی نسبت به تغییر دما دچار تغییر رنگ یا سایز نشوند.
اگر شما علاقه مند هستید که در مورد مزایا و ویژگی های الیاف طبیعی اطلاعات بیشتری به دست اورید می توانید مقاله مزایا و ویژگی های الیاف طبیعی را در وبلاگ نگارخانه هما مطالعه کنید.

الیاف مصنوعی

الیاف مصنوعی همان طور که از نامشان پیداست از مواد مصنوعی تشکیل شده اند که پایه نفتی دارند که اکثرا از جنس پلی استر و نایلون هستند، ساختار موادی پلی استر ها به دلیل نحوه قرارگیری اتم های کربن انتقال گرمای کمی دارند و باعث می شوند که بدن تعرق بیشتری داشته بشد.
همچنین امکان بروز حساسیت و خارش در الیاف پایه نفتی نسبت به الیاف طبیعی بیشتر است.

 

تفاوت الیاف طبیعی و مصنوعی

همان طور که قبلا اشاره کردیم یکی از مهم ترین تفاوت های الیاف طبیعی بر خلاف الیاف مصنوعی حفظ خواص طبیعی مواد است و همین باعث می شود که هوا به راحتی داخل لباس شما جریان پیدا کند و علاوه بر احساس خنکی مانع از حفظ رطوبت در بدن شما شود که از لحاظ پزشکی مانع از بسیار از بیماری های پوستی و قارچی می شود.
اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که نگه داری و شستشو الیاف طبیعی نسبت به الیاف مصنوعی نیاز به توجه و دقت بیشتری دارد.

لباس های طبیعی

همان طور که قبلا به آن اشاره کردیم لباس های طبیعی از الیاف طبیعی بافته شده اند که خود ممکن است گیاهی، جانوری و یا معدنی باشند که در این مقاله به بررسی دو شاخه اصلی گیاهی و جانوری می پردازیم:
به دلیل ساختار مواد الیاف طبیعی می تواند با توجه به گرم بودن یا سرد بودن هوا از الیاف مختلفی استفاده کرد.
به عنوان مثال الیاف پشمی یکی از بهترین انتخاب ها برای مناطق سرد سیر است زیرا گرما را به راحتی محبوس می کند و دوام بسیار بالایی دارد.
الیاف ابریشمی هم مانند الیاف پشمی در فصل سرما، گرما را حفظ می کنند و در کنار آن در فصل گرما، گرما بدن را دور می کنند همچنین نسبت به الیاف پشمی سبک تر و راحت تر هستند که طرفداران زیادی دارد و کسانی که حساسیت پوستی دارند می تواند یکی گزینه مناسب و کارآمد برای آن ها باشد.

 

لباس های پنبه ای

الیاف پنبه یکی از مهم ترین الیاف گیاهی هست که در صنعت نساجی استفاده می شود و حدود هفتاد درصد از لباس های تولیدی از جنس پنبه می باشند که اشتباها بین مردم به لباس های نخی یاد می شود، لباس های پنبه ای برای فصل گرما مناسب هستند زیرا خاصیت دفع گرما دارند به این شکل که گرمای بدن را جذب می کنند و آن را دفع می کنند همچنین به خاطر نرمی و لطافتی که دارند، بین افرادی که پوست نرم و حساسی دارند اهمیت ویژه ای دارند.
یکی دیگر از کاربرد های الیاف پنبه ای، تولید حوله می باشد زیرا می تواند یک و نیم برابر وزن خود آب جذب کند.
لباس هایی که ما در نگارخانه هما تولید می کنیم تماما از جنس الیاف طبیعی می باشند و مناسب برای هر مکانی هستند به عنوان مثال شما می توانید از پیراهن چهار گره ما که از جنس پنبه تولید شده است برای محیط های کاری، خانه و یا گردش روزانه استفاده کنید و به دلیل طراحی شیک آن محدودیت سنی ندارند.
نکته ای که باید در خصوص حفظ و نگه داری لباس های پنبه رعایت کنید:
اولین نکته ای که باید در خصوص نگه داری لباس های پنبه ای رعایت کنید دمای آب است، دمای آب شستشو نباید بیشتر از 35 درجه باشد زیرا باعث می شود که بافت و رنگ لباس از بین برود، همچنین بهتر است برای حفظ لطافت و نرمی لباس از نرم کننده استفاده کنید و بعد از شست و شو در معرض مستقیم نور خورشید قرار ندهید زیرا باعث از بین رفتن رنگ و افتادگی لباس می شود.

 

 

لباس های کتانی

لباس هایی که با استفاده از الیاف کتان درست شده باشند به استحکام و دوام معروفت هستند، الیاف کتان با اینکه نرمی و لطافت قابل توجهی دارند در عین حال نسبت به سایش و عوامل محیطی، مقاومت بیشتری دارند و همین نکته باعث می شود که بیشتر در پارچه شلوار ها استفاده شود.
یکی از نکات منفی لباس های کتانی چروک پذیری آن ها می باشد که نیاز به اتو و مراقبت بیشتر دارد.
امیدواریم شما با مطالعه این مقاله با انواع الیاف طبیعی، مصنوعی و همچنین لباس های الیاف طبیعی آشنایی بیشتری پیدا کرده باشید و بتوانید لباس های مورد نظر خود را با دقت بیشتری انتخاب کنید.
همچنین می توانید از لباس های ما در فروشگاه نگارخانه هما دیدن فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − شانزده =