خواص عود های خوشبوmin read 1

تحقیقات گسترده دانشمندان، پزشکان و بزرگان گیاه‌شناسی بر روی عود ویژگی‌های زیر را ثابت کرده است:

– روایح مطبوع موجود در عود، فرد را فعال‌تر و سرزنده‌تر کرده و باعث ارتباط شخص با درون خود می‌شود. (مراقبه)

– استنشاق رایحه مطبوع باعث ایجاد و ارسال پیام‌های عصبی در مغز و کل سیستم عصبی و دریافت واکنش‌های مثبت می‌شود.

– سوزاندن عود خود به تنهایی یکی از درمان‌های اثربخش برای جلوگیری و رفع استرس، ایجاد آرامش و تمدد اعصاب، رفع خستگی و بسیاری از بیماری‌های دیگر است.

– سوزاندن عود باعث دور شدن امواج و انرژی‌های منفی موجود در محیط می‌شود.

از آن‌جا که رایحه درمانی قدمتی افزون بر5 هزارسال دارد، رومیان و مصریان از آن به عنوان ماده ضدعفونی کننده، ضد باکتری و دارویی در درمان زخم کمک می‌گرفتند.

ترکیبات معطر طبیعی گلها و گیاهان که در عود یافت می‌شود، از طریق مژک‌های موجود در بینی وارد سیستم لیمبیک مغز و قسمت محاطی هیپوتالاموس شده و با تحریکات اعصاب بویایی این قسمت که مسئولیت احساسات، تنفس، ضربان قلب، غدد درون ریز، حافظه و یادگیری را بر عهده دارد، تاثیر قابل توجهی بر روحیات و خلق‌وخو می‌گذارد.

عصاره معطر گیاهان موجود در عود به دلیل ساختار تشکیل‌دهنده‌شان که معمولا شامل آلدئیدها، کتون‌ها واسترها است، نقش به‌سزایی در سلامت جسم و ذهن دارند. البته هریک از رایحه‌ها خاصیت ویژه‌ای دارند.

برخی مثل اطوخودوس که حاوی آلدئیدها هستند اثرات ضد التهابی داشته، آرام‌بخش و ضد ویروس هستند. برخی دیگر از عصاره‌ها مثل یاسمن، مشک، رز و لیمو باعث هوشیاری و افزایش تمرکز و یادگیری می‌شود.

رایحه درمانی توسط عود یکی از بی‌خطرترین، کم هزینه‌ترین، ارزان‌ترین و اثر بخش‌ترین روش‌های درمانی است. یعنی برای انجام آروماتراپی (رایحه درمانی) در خانه به‌راحتی می‌توان از سوزاندن عود استفاده کرد. با توجه به خواص درمانی واقعا اثربخشی که عودها دارند، از سوزاندن عود در محیط منزل یا کار غفلت نکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − سه =