انواع عود خوشبوmin read 1

انواع عود خوشبو چیست؟

عود دارای شکل های مختلفی است، از جمله این شکل ها می توان به علف های خرد شده، چوب های خام، پودر یا به شکل مایع و روغن اشاره کرد. ولی آنچه که ما امروزه از عود در ذهن خود تجسم می کنیم، عودهای به شکل مخروطی و شاخه ای هستند؛ در اواخر سال ۱۸۰۰ میلادی عودهای مخروطی توسط ژاپنی ها عرضه شد و عودهای ماسالا بعد ۲۰۰ سال از میلاد توسط بودائی ها از هندوستان به چین انتقال داده شد.

در کتیبه مصری که برای سال ۱۵۳۰ قبل از میلاد مسیح می باشد ذکر شده است که در آن زمان از عود استفاده می شده است. بیشترین استفاده از عود ها به شکل شاخه ای می باشد که آغشته به مواد معطر هستند. این روش امکان استفاده از رایحه های بسیار گسترده ای را فراهم می کند.

عود‌ها در شکل‌ها و بسته‌بندی‌های مختلف در بازار وجود دارند. بطورکلی عود‌ها اگر طبیعی باشند، از چوب‌های خام، علف‌های خرد یا پودر شده تهیه می‌شوند یا حتی به شکل مایع از روغن‌های گیاهان هستند.

در گذشته بطور سنتی از صمغ و کندر و چوب‌های خوشبو مثل چوب صندل، شاخه‌های ماسالا، چوب خیزران، پوست درختان، دانه‌ها، ریشه‌ها، علف‌ها و گل‌ها عود ساخته می‌شد که مشهورترین آن‌ها همان کندر و صمغ بود.

علاوه بر این تعدادی از گیاهان دارویی نیز برای بوی خوش مورد استفاده قرار می‌گرفتند که در دو دسته جای داشتند؛ دسته اول به طور طبیعی معطر بوده که به عنوان مثال می‌توان گل نرگس، لیمو و مرزنجوش را نام برد. دسته دوم حتماً باید فرآوری می‌شدند و به صورت عود دربیایند که مشک و عنبر از آن دسته بودند.

در حال حاضر عود‌ها انواع بسیار گسترده‌ای دارند. صندل سرخ و سفید، عود صلیب، عود مشک، عنبر، کندر، لیمو، سیب سبز، رز، بابونه، رزماری، اسطوخودوس، نعناع، یاسمین، زنبق و یاس کبود از مشهورترین عود‌های موجود در بازار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + شانزده =